بازار آریا

آخرين مطالب

عبدالجبار کاکایی در نشست ادبی «عصر آدینه»:

جامعه دردمند ما دنبال تریبون است گفتگو

جامعه دردمند ما دنبال تریبون است
  بزرگنمايي:

بازار آریا - نخستین نشست ادبی «عصر آدینه» با حضور محمدمهدی عسگرپور، مدیر‌عامل خانه هنرمندان ایران، و جمعی از شاعران، نویسندگان و علاقه‌مندان در سالن استاد غلامحسین امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد. محوریت این نشست‌ها که قرار است جمعه آخر هر ماه برگزار شود شعر، ترانه، طنز و معرفی کتاب است و سعید بیابانکی، شاعر و نویسنده، میزبانی برنامه را بر عهده دارد. عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه‌سرا، در بخش شعر و مهدی خاکی‌فیروز، روزنامه‎نگار، در بخش معرفی کتاب، مهمانان نخستین نشست «عصر آدینه» بودند. سعید بیابانکی در سخنانی گفت: قرار ما این است که این جلسات را به پایگاهی مهم برای همه مردم تبدیل کنیم. در واقع قرار است صرفا شعرخوانی در جریان نباشد و موضوعات دیگری را نیز مورد بررسی قرار دهیم و با ادبیات ایران و جهان هم آشنا شویم. امروز در خدمت دو مهمان عزیز، دکتر عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه‌سرا و مهدی خاکی‌فیروز، روزنامه‌نگار و کتاب‌شناس، هستیم. محمدرضا چراغعلی، آهنگساز، نیز جزو مهمانان امروز ما بود اما به دلیل کسالت امکان حضور پیدا نکرد.
او در ادامه و در‌حالی‌که این روزها صحبت امکان بازگشت معین به ایران از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده است، افزود: امروز بر حسب اتفاق مصادف با تولد نصرالله معین، خواننده خیلی خوب اصفهانی، شده است. تولد 72سالگی ایشان را گرامی می‌داریم. البته هر سال علاقه‌مندان آقای معین در نجف‌آباد که زادگاه ایشان است، برنامه‌هایی را برایشان تدارک می‌بینند. ان‌شاءالله سال‌های سال آقای معین با همین قدرت بخواند و روز به روز بیشتر بدرخشد.
عبدالجبار کاکایی در بخش بعدی این برنامه در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط کنونی جهان و اضافه شدن ابزارهایی چون هوش مصنوعی، شعر از چه جایگاهی برخوردار است و در آینده به کدام سمت می‌رود، گفت: اتفاقاتی که به‌ویژه در یکصد سال اخیر در جامعه در حال تحول ایران که تنازعی بین سنت و مدرنیته در همه ابعادش جریان دارد، رخ داده، در شعر هم بازتاب پیدا کرده است. البته می‌توان گفت ادبیات جهان هم تحت‌تاثیر اتفاقاتی بوده که در حال رخ دادن است. با قاطعیت می‌توان گفت که عناصر تصویری شعر در جهان مدرن به واسطه گسترش ابزارهای تصویری تحت فشار قرار گرفت و شعر ناگزیر شد در دوره‌های گذشته تحولاتی به سمت فرم و تکنیک و استفاده از جلوه‌های مختلف داشته باشد و ابزارهای بیانی گوناگون را در خدمت بگیرد تا تحول و جنبشی از خود نشان دهد.
او افزود: بازگشت و ارجاع به سنت در همین 100 سال گذشته اتفاق افتاد. آن چیزی که من بعد از مطالعه تاریخ مشاهده می‌کنم، این است که جامعه ما هروقت دستخوش تحولات سیاسی و اجتماعی می‌شود و ابعاد وسیعی از توده‌های مردم وارد صحنه هیجانات اجتماعی می‌شوند، شعر تا اندازه‌ای از جهت فایده رساندن جدی‌تر می‌شود، یعنی معناگرا یا به تعبیری فایده‌گرا می‌شود. امری که در ادبیات گذشته ما، به واسطه نفوذ حکمای شاعر، خیلی برجستگی داشته است. یعنی حکیمان شاعر ما شعر را ابزاری برای انتقال داده‌های علمی و گزاره‌های معرفتی خود قرار داده بودند و همچنین شعر برای شاعران حکیم ما چون ناصرخسرو، سنایی، عطار و مولانا غالبا ابزار بوده است. این روایتی است که از گذشته به یاد داریم. البته ندرتا چهره‌هایی چون منوچهری دامغانی و خاقانی را داریم که تصویرگرایی و خود هنر و تکنیک شعر برایشان مهم بوده است.
این شاعر در ادامه بیان کرد: البته کسانی هم بوده‌اند که به بازی با کلمات و رفتار با واژه‌ها اندیشیده‌اند و به تعبیر خودشان طرز تازه‌ای پدید آورده‌اند. آنها جریان‌های متفاوتی بودند. در 100 سال اخیر نیز شاهد رشد و شکوه این جریان‌ها بودیم. به عنوان مثال در دوره مشروطیت که شعر وارد سیاست و اجتماع شد، شاعری مانند فرخی یزدی، ملک‌الشعرای بهار و خیلی از بزرگان چون میرزاده عشقی غالبا شعر را ابزاری برای منویات سیاسی و اجتماعی خود می‌دانند. در انقلاب متاخر خودمان نیز شاهدیم که انقلاب 57، بازگشتی به سمت سنت‌ها را سبب می‌شود. در واقع چنین کارنامه‌ای این نکته را به ما یادآوری می‌کند که تکلیف جامعه ما با هنر شعر به جهت تقابل دو نگاه، دو سیستم درک‌کننده از معنای شعر را داراست. یعنی نگاه ما هم سنتی و هم متجدد است، به طوری که در زندگی و خانه‌های شخصی خود هم از اشیای سنتی و هم مدرن استفاده می‌کنیم.
کاکایی در ادامه صحبت‌هایش گفت: این تقابل و دوگانگی و حس تشکیک بین اینکه این مسیر را بروم یا مسیر دیگر، در ادبیات و سینمای ما نیز بسیار بازتاب یافته است. نهاد معصومانه انسان ایرانی در مواجهه با جریان سنت و مدرنیته، راهی جز سر زیر آب کردن، از بین رفتن خود یا سکوت نمی‌بیند. این وضعیت به جهت اینکه دو خاستگاه معرفتی در جامعه ما وجود دارد سبب شده تا شعر غالبا ابزاری در جهت انتقال مسائل و مفاهیم علمی یا مسائل سیاسی و اجتماعی باشد. کما اینکه اگر بخواهیم شعر 100 سال اخیر را به جهت گرایش‌های شاعران آنها ارزیابی کنیم، غالبا شعر ما اجتماعی بوده است. به عنوان مثال شاملو، سیاوش کسرایی و فروغ غالبا شاعران اجتماعی بودند.
او ادامه داد: البته گاهی اوقات شعرهای درجه دو و سه‌ای را به خاطر می‌آوریم که به روابط خاص عاشقانه در شعر روی آوردند، یا مانند احمدرضا احمدی و یدالله رویایی به فرم شعر توجه کردند اما شعر آنها در مقابل شعر سیاوش کسرایی و احمد شاملو، در صحنه ادبیات ما ندرخشید. این تقابل وجود دارد ولی غلبه با بیان شعر اجتماعی است. یعنی جامعه ما همچنان دردمند بوده و دنبال تریبونی است که حرف خود را بزند و بعد به آرامش برسد تا ببیند که با پدیده‌ای به نام شعر چه کند. آیا هدفش فقط و صرفا خلق زیبایی است؟ یا اینکه به طور کل مانند مولانا جامعه را رها کند و به دنبال باغ و جنگل درونی به درون خود برود؟ یا شاعری که ابزار تخیل خود را در اختیار بیان احوالاتش قرار می‌دهد و این در شعر سهراب سپهری خودش را نشان می‌دهد؛ سهرابی که براهنی به‌طعنه به او می‌گوید، وقتی سر جوان ما را کنار جوی آب می‌برند، تو می‌گویی آب را گل نکنیم! این چه نگاهی به اجتماع است؟ یعنی حتی مورد نفرت منتقد ادبیات ما قرار می‌گیرد که چرا شما یک لحظه توجهت از موضوع اجتماعی خارج شد و روی مسائل دیگر رفت.
این شاعر در ادامه بیان کرد: فکر می‌کنم اول شعرای ما باید تکلیفشان را با خودشان روشن کنند. یعنی باید ببینند که تا چه اندازه غم جامعه را دارند و تا چه اندازه دوست دارند که خود واقعی‌شان را بشناسند. شخصا چندی پیش اعتراف کردم که حتی در شعرهای عاشقانه‌ام نیز منظر سیاسی‌ام پنهان است.
--> اخبار مرتبط «در طریق ادب»، نقد و بررسی می‌شود یک قرن با گلستان طنین شعر فارسی در ایتالیا ظهور پدیده «پیش‌شعر» در فضای مجازی استعفای جمعی هیات‌مدیره خانه شاعران ایران

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1128118/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جمعیت با پرداخت پول زیاد نمی‌شود/روشن کردن آتش نفرت کارگران در داستان مالیات/ این آخرین سیلاب نیست!

معامله بزرگ تهران و واشنگتن؟

مبل‌فروش متخلف در اردبیل جریمه شد

خروج بانک‌ها از بنگاهداری سرعت می‌گیرد؟

70 نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان بوشهر برگزار شد

گزارش اقتصادی سفیر ایران در قطر به امیر عبداللهیان

سفیر ایران در قطر با امیرعبداللهیان دیدار کرد

زهرا خوشکام به خاک سپرده شد

نمایش فیلم تئاتر «همیلتون» در خانه هنرمندان

موسیقی در اولویت نیست

هشدار فورد کاپولا درباره آینده آمریکا

کارزار نیم‌همتی کتاب

قهرمانی تکواندو در آسیا

دستمال کاغذی رکوردشکن مسی

برای اسمت بجنگ!

قول ‌شرف؛ یعنی چه؟

چرا اشکان را دوست داریم؟

بزرگ‌ترین مانع صادرات لوازم خانگی ایران

بازار لوازم خانگی در بحران

شکست تحریم با «فولاد نی‏‏‌ریز»

عوارض شهرداری‏‏‌ها مقابل رونق مسکن

سقوط کالای استراتژیک صادراتی ایران

اشتغال 162هزار نفری تهرانی‌ها در سال 1402

فراری، فراری از توربو شارژ

کنایه پوتین به اقدام تعرفه‌ای آمریکا

کانادا تعرفه خودروهای چینی را افزایش می‌دهد

کارنامه تولید و فروش خودرو و قطعه‌ در فروردین

شکستن رکورد واردات ال‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی در چین

نفت روسیه همچنان به انگلیس می‌رود

تولید روزانه 3.3میلیون بشکه‌‌‌‌‌ای نفت

خواب روس‌ها برای بازار انرژی چین

نمونه‌‌‌ای از موفقیت سیاست‌‌‌های غیرقیمتی در حوزه‌‌ تخصیص سوخت دیزلی

6 دست‏‌انداز واردکننده‏‌های مواد اولیه شیمیایی

راهبرد ورود بخش خصوصی به نفت و گاز

جنگ ستارگان تمام‌عیار

اجاره‌بهای آپارتمان 100 مترمربعی در اصفهان

بازار - 1403/02/30

چراغ سبز انتخابات آمریکا به طلا

3 توافق جدید طلافروشان با وزارت صمت

چینش ETF بر اساس بیشترین تغییر مالکیت - 1403/02/30

جزر و مد تجارت آبی

بازار سهام - 1403/02/30

مثبت شکننده برای بورس

سهامداران در برزخ

عدلیه - 1403/02/30

بهارستان - 1403/02/30

راهبرد - 1403/02/30

ساختمان سفید - 1403/02/30

روزهای تاریک مشهد

موافقان و مخالفان تفکیک چه می‌گویند؟

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی