بازار آریا

آخرين مطالب

تلویزیون از تبلیغات نامزدهای نمایندگی مجلس چقدر پول درمی‌آورد؟

دخل سیما از انتخابات گزارش ويژه

دخل سیما از انتخابات
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-گروه فرهنگ‌وهنر : درآمد صداوسیما از تبلیغات، همیشه موضوع جذابی برای رسانه‌ها و البته مخاطبان تلویزیون است. تا پیش از این تعرفه تبلیغات تجاری و درآمدهای نجومی حاصل از آن، باب طبع تحلیلگران بود اما از امسال تعرفه‌ها و درآمدهای رسانه ملی از تبلیغات سیاسی هم چاشنی کار شده است تا ماشین‌حساب‌ها دوباره به‌کار بیفتند و کارشناسان و رسانه‌ها و حتی شهروندان عادی هم رقم‌های میلیاردی را کنار هم بگذارند و جمع بزنند و دخل‌و‌خرج سازمان صداوسیما را تا ریال آخر حساب کنند. علی‌الاصول درآمد صداوسیما از محل ردیف بودجه دولتی، فروش تبلیغات تجاری و برنامه‌های مشارکتی و حالا هم تبلیغات سیاسی محاسبه می‌شود که البته در این میان تنها بودجه رسمی دولتی است که عدد و رقم مشخصی دارد. باقی درآمدها معمولا با تخمین‌های رسانه‌ها حساب می‌شود. مثلا بر اساس تخمین‌های رسانه‌ای مختلف و عجیب‌وغریب، تا پایان امسال، چیزی در میان 16 تا 70هزار میلیارد تومان درآمد صدا‌و‌سیما خواهد بود. اختلاف عجیب‌وغریب در این برآوردها، به‌خوبی نشان‌دهنده نامشخص بودن درآمدها و رقم‌های دقیق است. دریافتی رسمی این سازمان از محل بودجه سالانه، 7938میلیارد تومان است اما بقیه درآمدها چطور؟
برخی رسانه‌ها رقم‌های نجومی50 تا 70هزار میلیارد تومانی را درباره درآمدهای صداوسیما منتشر کرده‌اند و برخی دیگر گفته‌اند این رقم کمتر از 10هزار میلیارد است. اما هرچه باشد، امسال طبق برآوردها، 423میلیارد تومان از طریق تبلیغات انتخابات مجلس به دخل این سازمان اضافه می‌شود.
آغاز ماجرا
شاید نخستین بار مدیر سابق روابط‌عمومی سازمان صداوسیما بود که به درآمد 423میلیارد تومانی صداوسیما از محل تبلیغ نامزدهای انتخابات مجلس اشاره کرد. او روز جمعه با انتشار متنی کوتاه و طعنه‌آمیز در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: با اعلام صداوسیما به نامزد‌ها برای استفاده از 200 شبکه محلی، رقم دریافتی از هر نامزد متغیر است که در تهران به بالای 100میلیون تومان می‌رسد؛ به طور میانگین حداقل حدود 423میلیارد تومان درآمد از انتخابات دوازدهم مجلس. آیا چنین کاری در مسیر عدالت رسانه‌ای است؟ طعنه او به حرف‌های چند روز پیش پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، برمی‌گشت که گفته بود: در کنار شبکه‌های استانی و ملی 200 کانال انتخاباتی راه‌اندازی می‌شود تا با استفاده از این ظرفیت، اقدامی برای گسترش عدالت برقرار شود تا نامزدهای بدون پشتیبانی احزاب هم بتوانند برنامه‌های خود را ارائه کنند. او گفته بود: در 7 روز فرصت تبلیغات انتخاباتی این کانال‌های انتخاباتی به صورت 24ساعته در اختیار تبلیغات نامزدها قرار می‌گیرد و هر نامزدی 20 دقیقه فرصت تبلیغات تصویری دارد که محورهای آن هم مشخص است.
برای مثال حوزه انتخابیه تهران 2400 نامزد انتخاباتی دارد که با توجه به اختصاص 20 دقیقه برای هر نامزد، مجموعا 48هزار دقیقه برنامه صرف این حوزه خواهد شد. به بیان دیگر 5 کانال تلویزیونی باید به مدت هفت روز به صورت شبانه‌روزی و بی‌وقفه تبلیغات پخش کنند. حالا این برنامه پیچیده و عجیب‌ را به کل کشور تسری بدهید. این کاری است که سازمان صداوسیما به‌گفته رئیس آن، درصدد است تا در طول هفت روز تبلیغات انتخابات در همه استان‌های کشور انجام دهد.
هر نامزد باید ویدئوهای خود را در قالب مصوب سازمان صدا‌وسیما تولید کند. این بسته تصویری که حدود بیست دقیقه خواهد بود، شامل ویدئوی حامیان، سوابق، برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزد خواهد بود. تعداد پخش و بازپخش در هر حوزه انتخابیه متناسب با تعداد نامزدهایی است که برای تبلیغات تلویزیونی نام‌نویسی کرده‌اند. چنانچه نامزد نتواند تبلیغات خود را با قواعد مصوب تولید کند یا از تبلیغات تلویزیونی منصرف شود، مبلغ دریافتی برگردانده نخواهد شد.
برآوردهای درآمدی
طبق جدولی که روز گذشته در برخی رسانه‌ها منتشر شد، تعرفه تبلیغات برای نامزدها در استان‌های مختلف، متفاوت است. اگرچه شاخص‌های دقیق مربوط به نرخ‌گذاری این تعرفه‌ها هنوز منتشر نشده اما احتمالا هزینه تبلیغ با توجه به تراکم نامزدهای انتخاباتی و ظرفیت‌های پخش در هر استان تعیین شده است. کمترین رقم 5میلیون تومان و بیشترین رقم 150میلیون تومان محاسبه شده و رقم 150میلیون تومانی فقط برای نامزدهای تهران است. در بیشتر استان‌ها کف و سقف این رقم چیزی میان 20 تا 70میلیون تومان است. با این حساب می‌توان گفت به طور میانگین، صدا‌وسیما حدود 45میلیون تومان از هر نماینده دریافت می‌کند تا تبلیغاتش را در تلویزیون پخش کند.
از سوی دیگر، طبق اعلام سخنگوی شورای نگهبان، حدود 11 نفر در انتخابات امسال برای تصدی هر کرسی‌ مجلس رقابت خواهند کرد. با یک دو‌دوتا چهارتای ساده می‌توان دریافت که صداوسیما در هفت روز فرصت تبلیغاتی نامزدها، با پخش تبلیغات تصویری آنان به طور میانگین حدود 495میلیارد تومان کسب می‌کند که رقم بسیار خوبی برای یک دوره زمانی هفت‌روزه است. یعنی به ازای هر روز 70.7میلیارد تومان و به ازای هر دقیقه حدودا 49میلیون تومان. به قول رئیس‌جمهور سابق کشور: علی برکت‌الله... اما آیا این درآمد محقق می‌شود؟ آیا نامزدها ظرفیت‌ پخش شبکه‌های استانی را برای تبلیغات خود انتخاب می‌کنند؟ هنوز چیزی مشخص نیست و باید منتظر ماند و دید که این ردیف درآمدی جدید در سازمان صداوسیما چگونه رقم‌های خود را محقق می‌کند.
--> اخبار مرتبط افشاگری بی‌سابقه جلالی از دلالی در فوتبال اپلیکیشن ویدئویی توییتر برای تلویزیون‌های هوشمند در راه است آغاز سریال‌فروشی تلویزیون؟ خرج آنتن خانه‌ها چقدر است؟ رسوایی در پارلمان اروپا/ ادعای تازه علیه ایران

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1127738/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

محاسبه قیمت مسکن هنوز با دلار 40 هزار تومانی

شرایط ثبت‌نام خودروهای برقی اعلام شد

چرا مردم بیش از بیکاری از تورم متنفر هستند؟

محسن زنگنه: دولت باید پای خود را از صنعت خودرو بیرون بکشد

تاثیر مدل اقتصادی ماهاتیر محمد بر برنامه هفتم توسعه کشور

معاون وزیر نفت: تعداد کالاهای ممنوعه برای واردات به 250 قلم رسید

تازه‌ترین خبرها از قیمت دلار، سکه و بازار سهام

چرا واردات خودرو همچنان با مشکل روبرو است؟

دلار وارد کانال 56هزار تومان شد

هزینه اخذ استاندارد جهانی در صادارت به ارواسیا حذف شد

مقایسه قیمت دلار، تورم و استقراض از بانک ها در دولت روحانی و رئیسی از زبان نوبخت /کاهش مشارکت در انتخابات، جمهوریت نظام را تضعیف کرده است

واریز حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان کشوری

شهرداری پول اضافه از مردم گرفته است؟

توقف روند کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

پایان تیرماە 1٤03 آخرین زمان برای هزینە کرد اعتبارات عمرانی در کردستان

دریافت نات‌کوین رایگان در آبان‌تتر (فرصت محدود)

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر: صنف طلا دلال ندارد

مردمی‌سازی اقتصاد در مجموعه بنگاه‌های اقتصادی بوشهر انجام می‌شود

عملکرد موفق بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز

بازدید سرپرست بانک کشاورزی از بزرگترین کشتارگاه صنعتی طیور در خاورمیانه

زنگ خطر فدرال رزرو برای روند صعودی طلای جهانی

مشاوره ازدواج برای این افراد رایگان است

کاروان پیاده زائران سرخس در راه مشهد الرضا

رشد اقتصادی و بهره‌وری در طرح جامع شهری مورد توجه است

بانک مرکزی افزایش فرار سرمایه را تکذیب کرد

8 هزار خودروی وارداتی برقی آماده عرضه است/ امکان فروش خودروهای برقی خارج از سامانه وجود دارد

بازار ارز توافقی به زودی راه‌اندازی می‌شود

پوتین: خودروهای برقی چینی بهتر از آمریکایی است

سفارش ویژه آیت الله بهجت برای رفع تنگناهای اقتصادی

رئیس‌کل بانک مرکزی: بازار ارز توافقی به زودی راه‌اندازی می‌شود

شهدا الگوی مناسبی برای مردم جامعه هستند/ سالانه 800 هزار دیدار از خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان انجام می‌شود

فرودگاه سقز محور توسعه اقتصادی استان است

فرودگاه سقز محور توسعه اقتصادی کردستان است

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا: 8.7 میلیارد دلار ارز از ابتدای سال تامین شد

سخنگوی انجمن صنایع لبنی: طلب 1.5 همتی شرکت‌های لبنی بابت طرح "شیر مدارس"

نشست فرمانده مرکز بسیج بنیاد شهید کشور با خادمین شهدای کرماشاهی

تاثیرپذیری شاخصه های اقتصادی و فرهنگی در گرو پویایی صنعت کاغذ

وزارت اقتصاد: اقدامات مالیاتی در راستای عدالت است؛ نه فشار به مردم

بررسی آخرین وضعیت ساماندهی گلزار شهدای ستارخان تبریز

اجرای سه کیسون از پل خلیج فارس تا پایان سال 1403

تعاون روستایی نقش مردم تیران در رشد اقتصادی را فعال کند

انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه از مسیر آذربایجان و گرجستان

پدر شهیدان والامقام «حسن ملائکه زاده» آسمانی شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «حسن ملائکه‌زاده»

چالش‌های صنعت خودرو در دهه 90

جانباز گرانقدر 70 درصد «باقری» به همرزمان شهیدش پیوست

پدر شهیدان والامقام « ملائکه زاده» آسمانی شد

مصرف سوخت خودروهای ایرانی، 2 برابر میانگین جهانی است

کسب رتبه نخست پایش ملی محیط کسب و کار

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی