بازار آریا

آخرين مطالب

زیر و بم تغییرات مالیات طلافروشان تولید و تجارت

زیر و بم تغییرات مالیات طلافروشان
  بزرگنمايي:

بازار آریا - خراسان /اطلاعیه اخیر سازمان مالیاتی این شائبه را به ‎وجود آورد که پایه مالیاتی جدیدی قرار است در حوزه معاملات طلا اجرایی شود. با این حال، سخنگوی سازمان مالیاتی آن را رد کرده است. ماجرا چیست؟
از ابتدای دی‎ماه، گروه هایی از مشاغل از جمله طلافروشان ملزم به ثبت معاملات در سامانه مودیان مالیاتی شده اند. با این حال در فضای مجازی شایعاتی به سرعت پیچید، مبنی بر این که قرار است مالیات بر عایدی طلا به اجرا درآید. در آن صورت دارایی طلای مردم نیز در هنگام خرید و فروش مشمول مالیات خواهد شد. با این حال، توضیحات سخنگوی سازمان مالیاتی نشان می دهد که اطلاعیه مذکور ارتباطی با این شایعات ندارد و این اقدام در راستای شفافیت معاملات طلافروشان بوده است.
اطلاعیه مهم سازمان مالیاتی
به گزارش خراسان، طبق اعلام قبلی سازمان مالیاتی، از ابتدای دی‎ماه، 4 دسته از مشاغل مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان هستند. به این معنا که می بایست با اتصال به سامانه مذکور، صورت حساب های خرید و فروش طلا و جواهر خود را در این سامانه بارگذاری کنند. این اقدام در راستای قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400 انجام می شود.
بازار
بر اساس این اطلاعیه، این 4 دسته به شرح زیر هستند:
1- کلیه اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) که میزان فروش خالص کالا و خدمات سال 1402 آن ها تا پایان شهریور ماه سال 1402، بیشتر از 18 میلیارد تومان بوده است.
2- اشخاص حقیقی موضوع جزء 2 بند ط تبصره 6 قانون بودجه سال 1402، با هر میزان فروش کالا و خدمات سالانه کماکان ملزم به صدور صورت حساب الکترونیکی هستند. مراجعه به قانون نشان می دهد این اشخاص به این شرح هستند: «کلیه صاحبان حِرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و داروخانه ها و دام‎پزشکی و فروشندگان تجهیزات پزشکی که پروانه کار آن ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سازمان نظام پزشکی ایران صادر می شود و کلیه اشخاص شاغل در کسب و کارهای حقوقی اعم از وکالت و مشاوره حقوقی و خانواده».
3- عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مرتبط با طلا، جواهر و پلاتین با هر میزان فروش کالا و خدمات به استناد جزء 4 بند ب ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400.
4- فروشندگان مواد معدنی به واحد‌های فراوری مواد معدنی (موضوع بند م تبصره 7 قانون بودجه سال 1402) با هر میزان فروش ملزم به صدور صورت حساب الکترونیکی نوع 1 مطابق دستورالعمل صدور صورت حساب الکترونیکی هستند.
ویروسی شدن یک شایعه مالیاتی که تکذیب شد
همان طور که ملاحظه می شود، طلافروشان یکی از گروه هایی هستند که سازمان مالیاتی صدور صورت حساب الکترونیکی را به آن ها تکلیف کرده است. با این اوصاف، انتشار این اطلاعیه، موجب شد تا یک شایعه مانند یک ویروس در بازار منتشر شود مبنی بر این که مردم باید طلاهای خود را در سامانه مودیان ثبت کنند و هنگام فروش، دولت به اندازه 25 درصد تفاوت نرخ خرید و فروش، از آن ها مالیات دریافت می کند. البته این شایعه چندان هم بی زمینه نبود. طرح مالیات بر عایدی سرمایه که کلیاتش در 5 خرداد 1400 در مجلس به تصویب رسیده و هنوز نهایی نشده، محتوایی شبیه همین شایعه دارد. با این تفاوت که با شروطی که در آن آمده، تنها سوداگران حرفه ای و نه مردم عادی را هدف قرار می دهد.
با این حال، اظهارات سخنگوی سازمان مالیاتی نشان داد که این شایعه بی اساس بوده است. به گزارش تسنیم، «موحدی بک نظر» با تکدیب هرگونه افزایش نرخ مالیاتی یا افزودن پایه مالیاتی حوزه طلا از روز اول دی گفت: در زمان حاضر اصل کالای طلا، جواهر و پلاتین از مالیات معاف است و تنها 9درصد مالیات ارزش افزوده از اجرت، حق‌العمل و سود این کالا دریافت می‌شود. گزارش مذکور تصریح می کند که تحولات اخیر صرفاً بر تکمیل فرایند جمع‌آوری اطلاعات از فعالان بازار طلا متمرکز است و فعلاً ارتباطی به خریداران طلا ندارد. بررسی های «دنیای اقتصاد» نیز نشان می دهد اطلاعاتی که از معاملات دریافت خواهد شد، اصل ارزش طلا، اجرت، حق العمل و سود فروشنده است و در صورت کتمان، این اصناف شامل جریمه 9 درصدی از اصل ارزش طلا خواهند شد.
طلافروشان چقدر مالیات می دهند؟
اگرچه رکود بازار در سال های اخیر برخی از صاحبان مشاغل اعم از برخی طلافروشان را با مشکلات جدی روبه‎رو کرده است، با این حال، در بخش هایی دیگر از بازار شاهد درآمدهای کلانی هستیم که در محاسبات مالیاتی نیز به شمار نیامده و موجب می شود هر از گاهی، آمارهای عجیبی درباره مالیات در این حوزه منتشر شود. به عنوان مثال خبرگزاری ایرنا 23 آذر امسال گزارش داده که طبق آمارهای سازمان مالیاتی، در 8 ماهه امسال، مالیات نیمی از مشاغل صفر بوده و حدود 90 درصد از صاحبان اصناف و مشاغل مالیات کمتر از 10 میلیون تومان برای یک سال می‌پردازند. طبق این آمارها، طلافروشان جزو دسته دوم بوده و مالیات آن ها به‎طور متوسط 9 میلیون تومان در سال برآورد شده است. همه این آمارها در شرایطی است که سهم مشاغل و اصناف در تولید ناخالص داخلی 20 تا 30 درصد بوده، اما سهم آن ها از درآمدهای مالیاتی دولت تنها 7 درصد است. این داده ها نشان می دهد که با افزایش شفافیت، امکان برقراری بیشتر عدالت مالیاتی بین اقشار مختلف اعم از اصناف و حقوق بگیران وجود دارد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1118714/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توقیف محموله قاچاق در پوشش مرسوله‌ های پستی

رونق اقتصادی با تعریف کد‌های جدید سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری

یارانه‌بگیران حتما بخوانند؛ شکل پرداخت یارانه‌ها تغییر می‌کند

روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه 7 خرداد

برپایی شب ایران‌شناس اتریشی

کارگردان ایرانی برنده جایزه فروم شد

نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در ارسباران

«مسوولیت و داوری» هانا آرنت در بازار کتاب

نخلی در سایه حاشیه‌ها

1371 دستگاه کمباین آماده برداشت محصولات کشاورزی لرستان است

واسطه‌‌‌های انتقال اطلاعات در عصر هوش مصنوعی

زندگی در دنیای فانتزی کار

ابعاد جدید فساد مالی

وداع با دبل

در اوج، مثل مهندس

قهرمان آسیا، ممنون یحیی!

غروب یک ستاره

ارتش آلمان با تیک‌تاک سرباز استخدام می‌کند

هوش مصنوعی به اپ جی‌میل می‌آید

تلاش پارلمان انگلیس برای دور کردن کودکان و نوجوانان از موبایل

خسارت 12 میلیارد دلاری حملات سایبری به بخش‌های مالی دنیا

احتمال تشدید قاچاق و افزایش قیمت آی‌فون

چرا برخی از بانک‌ها وام ازدواج 350 میلیون تومانی را پرداخت نمی‌‌کنند؟

چک دیجیتال 12 بانک نقدپذیر شد

روش‌های حقوقی برخی بانک‌ها برای لغو بخشی از قانون جهش تولید مسکن

حلقه مفقوده بازار قراضه فلزات

زنجیره فولاد - 1403/03/07

بازار فولاد - 1403/03/07

بازار آتی - 1403/03/07

آینده فلز سرخ درخشان است

عقبگرد قیمت‌های پایه در بازار داخلی

پرداخت بدهی بیمه سلامت به موسسات درمانی

واردات شمش طلا از مالیات معاف شد

تشریح اولویت‌های اقتصادی دولت چهاردهم

نتایج سوزناک عملکرد «سوناک»

استقبال فوق‌العاده از موستانگ جدید

رقابت 140هزار متقاضی خودروی برقی

حفاری و تکمیل 20حلقه چاه در 2 ماه

تصویب طرح افزایش تولید نفت

یک بام و دوهوای آمریکا در ونزوئلا

رشد 8‌درصدی تجارت با اتحادیه اروپا

نا اطمینانی در بازار تجارت

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس در غزه

خانه‌تکانی پوتین در ارتش

7 اکتبر دوم

برآورد اولیه از قیمت مسکن در مناطق 9 تا 11 تهران

تسهیلات بانکی پنج‌ساله به بازنشستگان کشوری پرداخت می‌شود

بیش از یک‌چهارم مردم سوریه در فقر شدید زندگی می‌کنند

سکه در کف 2 ماهه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی