بازار آریا

آخرين مطالب

واردات خودرو اوج می‌گیرد؟

چراغ سبز ارزی به خودروی برقی تحلیل بازار آریا

چراغ سبز ارزی به خودروی برقی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : درحالی‌که خودروسازان بزرگ کشور سال سختی را بابت تخصیص ارز پشت‌سر گذاشته‌اند، طبق اعلام مدیرعامل ایران‌خودرو، بانک مرکزی رویکرد خود را در این ماجرا تغییر داده است، منتها با قید خودروهای برقی.
در حاشیه مراسم رونمایی از خط تولید اتوبوس‌های برقی ایران‌خودرو دیزل که اواسط هفته برگزار شد، مدیرعامل ایران‌خودرو خبر از وعده ارزی رئیس کل بانک مرکزی داد. علیمردان عظیمی با اشاره به جلسه اخیر خود با رئیس کل بانک مرکزی، گفت: با توجه به تامین ارز موردنیاز بخش [خودروهای برقی] از سوی بانک مرکزی، اقدامات موثری را انجام خواهیم داد. وی تاکید کرد:«با توجه به قولی که رئیس کل بانک مرکزی داده، می‌توانیم 3 برابر آنچه تا پایان سال مورد انتظار است محقق کنیم.» هرچند مدیرعامل ایران‌خودرو جزئیات وعده رئیس کل بانک مرکزی را اعلام نکرده، اما خطاب به وزیر صمت (که وی نیز در مراسم مذکور حضور داشت) گفت: آقای وزیر، آن وعده‌ای که [بابت خودروهای برقی] دادیم، سه برابر کنید.
نه مدیرعامل ایران‌خودرو و نه وزیر صمت هیچ‌کدام نگفتند که چه صحبتی بابت خودروهای برقی بین آنها رد و بدل شده، اما به‌هر‌حال با توجه به صحبت‌های عظیمی و همچنین وعده رئیس کل بانک مرکزی، پشت آنها از این بابت گرم شده است. این در شرایطی است که پیش از اظهارات مدیرعامل ایران‌خودرو، رئیس کل بانک مرکزی از تصمیمات این بانک برای تخصیص ارز به خودروهای برقی خبر داده بود. طبق اعلام سایت رسمی وزارت صمت، «توافقی با عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، درباره تامین یک‌میلیارد دلار واردات خودروی برقی صورت گرفته است. علاوه بر این، شهرداری تهران برای تامین ارز خودروهای برقی (اتوبوس، ون و موتورسیکلت) بسته یک‌میلیارد و 40میلیون یورویی ارائه کرده که بانک مرکزی تامین آن را پذیرفته است.» با این حساب، بانک مرکزی عملا وعده تخصیص بیش از دو‌میلیارد یورو ارز را بابت خودروهای برقی به وزارت صمت و البته خودروسازان و شهرداری داده است.
با توجه به اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی، ظاهرا اصرار وزیر صمت مبنی بر توسعه خودروهای برقی در کشور وارد فاز جدیدی شده است، چه آنکه اگر وعده تامین ارز دو‌میلیارد یورویی محقق شود، می‌توان تعداد زیادی خودروی برقی وارد کرد. البته ممکن است بخشی از ارز اختصاص‌یافته، به واردات قطعات مربوط به خودروهای برقی اختصاص پیدا کند و در این صورت، از تعداد بالقوه واردات خودروهای برقی کاسته خواهد شد.
خودروهای برقی ذاتا از مدل‌های بنزینی هم‌رده خود قیمت بالاتری دارند (گفته می‌شود تفاوت 30درصدی در قیمت خودروهای برقی نسبت به بنزینی‌ها وجود دارد)، بنابراین با دومیلیارد دلار یا هر میزان ارز دیگری، خودروهای برقی کمتری در مقایسه با بنزینی‌ها وارد خواهند شد. اگر فرض کنیم مثلا متوسط قیمت هر خودروی برقی 30هزار یورو باشد، با دو میلیارد یوروی مدنظر بانک مرکزی، می‌توان نزدیک به 67هزار دستگاه از این مدل خودروها را وارد کرد. این در حالی است که وزیر صمت اخیرا گفته تا پایان سال 100هزار دستگاه خودروی برقی (گویا بیشتر در قالب تاکسی) وارد خواهد شد. اگر این وعده را در نظر بگیریم، واردات 100هزار دستگاهی تا پایان سال نیازمند در نظر گرفتن خودروهایی برقی با متوسط قیمت 20هزار دلار است. این در حالی است که اگر همچنان متوسط قیمت پایه خودروهای برقی را همان 30هزار یورو لحاظ کنیم، احتمالا بالغ بر 30درصد از وعده 100هزار دستگاهی صمت محقق نخواهد شد.
با همه اینها، آنچه در حال حاضر به عنوان اتفاق اصلی موردنظر است، به موضوع تغییر رویکرد بانک مرکزی در تخصیص ارز به خودروسازان مربوط می‌شود. به عبارت بهتر، گویا بانک مرکزی روند تخصیص ارز به خودروسازان را با قید تولید و واردات خودروهای برقی، تسهیل کرده است. این امکان وجود دارد که در دولت توافقی کلی بر سر توسعه خودروهای برقی در کشور (با توجه به مزایای مهم آن، ازجمله کاهش آلودگی هوا و افت مصرف سوخت‌های فسیلی) رخ داده و بانک مرکزی نیز به همین دلیل، تصمیم به اختصاص ارزی جداگانه بابت خودروهای موردنظر گرفته است. بانک مرکزی البته پیش‌تر نیز وعده تامین یک‌میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو داده بود، با‌این‌حال روند ورود خودرو به کشور نشانی از تحقق این وعده ندارد. همین دو روز پیش بود که گمرک اعلام کرد تعداد واردات قطعی خودرو به کشور در هشت ماه امسال، سه‌هزار و 488 دستگاه بوده است.
گمرک البته نگفته که تعداد کل خودروهای واردشده به کشور پس از آزادسازی واردات، چه تعداد بوده، با‌این‌حال دو روایت رسمی و غیر‌رسمی در این مورد وجود دارد. روایت غیررسمی به نقل از فعالان عرصه واردات، ورود تنها پنج‌هزار دستگاه خودرو به کشور است. روایت رسمی اما صحبت‌های وزیر اقتصاد است که چندی پیش خبر از واردات 11هزار دستگاه خودرو به کشور داده بود. اگر همین 11 هزار دستگاه را نیز ملاک قرار دهیم و فرض کنیم متوسط قیمت هر خودروی واردشده (با توجه به سقف قیمتی) حداکثر 20هزار یورو بوده، بانک مرکزی تنها 220میلیون دلار (حدود یک‌پنجم) از ارز وعده‌داده‌شده برای واردات خودرو را تامین کرده است. با توجه به وعده‌های جدید بانک مرکزی، حالا این بانک باید بالغ بر دو‌میلیارد و 800میلیون یورو ارز را بابت واردات خودرو (اعم از برقی و غیربرقی) تامین کند (البته اگر قرار باشد وعده‌های جدید تنها واردات خودروی کامل را در بر بگیرد و قطعات جزو آن نباشد).
جزئیات ارز مصرفی خودروسازان
اما خودروسازان در صورت‌های مالی تلفیقی شش ماه امسال خود، میزان ارز مصرفی‌شان در نیمه ابتدایی سال را اعلام کرده‌اند. در این بین، ایران‌خودرو از ارزهای مختلفی شامل یوآن، دلار، یورو و درهم استفاده کرده که سهم اصلی به یوآن چین مربوط می‌شود. ایران‌خودرویی‌ها در نیمه نخست امسال بالغ بر 592میلیون یوآن مصرف داشته‌اند. مصرف دلار آنها اما حتی به سه‌هزار و 500دلار نیز نرسیده، با‌این‌حال مصرف بیش از 14میلیون یورویی در صورت‌های مالی‌شان دیده می‌شود. ایران‌خودرو همچنین چیزی حدود 277هزار درهم در نیمه نخست امسال مصرف داشته است. دیگر خودروساز بزرگ ایران یعنی سایپا نیز در نیمسال نخست از یورو و یوآن استفاده کرده است.
مصرف ارزی این خودروساز در بخش یوآن، بالغ بر 293میلیون و 500هزار یوآن بوده است. سایپایی‌ها همچنین بیش از 68میلیون یورو در نیمه ابتدایی امسال مصرف ارزی داشته‌اند. با توجه به ارقام منتشره، کل یوآن مصرفی دو خودروساز بزرگ کشور در نیمه نخست امسال، بیش از 885میلیون یوآن بوده است. مجموع یوروی مصرفی دو خودروساز بزرگ نیز بیش از 82میلیون یورو اعلام شده است. اخیرا سخنگوی انجمن قطعه‌سازان اعلام کرد خودروسازان 544میلیون دلار بابت واردات قطعه از چین ثبت سفارش کرده‌اند.
--> اخبار مرتبط تامین ارز خودروسازان نظر بانک مرکزی درباره واردات خودرو صدور مجوز فروش برای خودروسازان تصویب شرایط جدید فروش فوق العاده خودرو هوای معتدل خودروسازی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1110837/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زمان دقیق واریز حقوق بازنشستگان مشخص شد؟

لطمه به معیشت مستاجران با افزایش اجاره‌بها

عوارض شهرداری‏‏‌ها مقابل رونق مسکن

تعطیلی شنبه با کدام پیوست فرهنگی یا اقتصادی توجیه شده است؟

دستور وزیر راه برای خرید سیمان و فولاد از بورس کالا

اخذ شناسه یکتا جلوی فعالیت‌های قاچاق را می گیرد

سد قیزقلعه سی؛ طرحی برای شکوفایی اقتصادی شمال‌غرب کشور

فهرست خودروهای برقی در سامانه اعلام شد

دیدار فرمانده مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران با دو خانواده شهید کرمانشاهی

قیمت دلار تا چه عددی تغییر می‌کند؟

دستگاه تولید شرمندگی

صدور حکم نهایی شرکت مدیران خودرو تا دو روز آینده

مالیات بر عایدی سرمایه مشمول چه کسانی می شود؟

خانه های مشمول مالیات برخانه خالی مشخص شد

پرده برداری ناقص از آمار ساخت مسکن

نشست فرمانده مرکز بسیج بنیاد شهید کشور با خادمین شهدای کرمانشاه

شرکت گاز مازندران از سازمان‌های پیشرو در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است

جمعیت با پرداخت پول زیاد نمی‌شود/روشن کردن آتش نفرت کارگران در داستان مالیات/ این آخرین سیلاب نیست!

معامله بزرگ تهران و واشنگتن؟

مبل‌فروش متخلف در اردبیل جریمه شد

خروج بانک‌ها از بنگاهداری سرعت می‌گیرد؟

70 نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان بوشهر برگزار شد

گزارش اقتصادی سفیر ایران در قطر به امیر عبداللهیان

سفیر ایران در قطر با امیرعبداللهیان دیدار کرد

زهرا خوشکام به خاک سپرده شد

نمایش فیلم تئاتر «همیلتون» در خانه هنرمندان

موسیقی در اولویت نیست

هشدار فورد کاپولا درباره آینده آمریکا

کارزار نیم‌همتی کتاب

قهرمانی تکواندو در آسیا

دستمال کاغذی رکوردشکن مسی

برای اسمت بجنگ!

قول ‌شرف؛ یعنی چه؟

چرا اشکان را دوست داریم؟

بزرگ‌ترین مانع صادرات لوازم خانگی ایران

بازار لوازم خانگی در بحران

شکست تحریم با «فولاد نی‏‏‌ریز»

سقوط کالای استراتژیک صادراتی ایران

اشتغال 162هزار نفری تهرانی‌ها در سال 1402

فراری، فراری از توربو شارژ

کنایه پوتین به اقدام تعرفه‌ای آمریکا

کانادا تعرفه خودروهای چینی را افزایش می‌دهد

کارنامه تولید و فروش خودرو و قطعه‌ در فروردین

شکستن رکورد واردات ال‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی در چین

نفت روسیه همچنان به انگلیس می‌رود

تولید روزانه 3.3میلیون بشکه‌‌‌‌‌ای نفت

خواب روس‌ها برای بازار انرژی چین

نمونه‌‌‌ای از موفقیت سیاست‌‌‌های غیرقیمتی در حوزه‌‌ تخصیص سوخت دیزلی

6 دست‏‌انداز واردکننده‏‌های مواد اولیه شیمیایی

راهبرد ورود بخش خصوصی به نفت و گاز

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی