بازار آریا

آخرين مطالب

یک پیشنهاد برای تسهیل اجرای پرداخت کارمزد در مقابل هر تراکنش

نگرانی از حذف کارتخوان ها گزارش ويژه

نگرانی از حذف کارتخوان ها
  بزرگنمايي:

بازار آریا - سخنگوی هیات رئیسه اتاق اصناف، برخی از کسب و کار‌ها از جمله واحد‌های صنفی استفاده از کارتخوان‌ها را دیگر به صرفه نمی‌دانند، پیشنهادی برای اصلاح این موضوع ارائه کرد و گفت: بخشی از این کارمزد‌ها می‌تواند برای ارائه تسهیلات یا کارت‌های اعتباری واحد‌های صنفی واریز شود.

مهدی امیدوار با بیان اینکه واحد‌های صنفی به تازگی مجبور به پرداخت کارمزد در مقابل هر تراکنش از کارتخوان‌ها شده‌اند و این به جز پرداخت مالیات و “خواب پول” در حساب بانک مرکزی و دیرکرد واریز پول به حساب واحد صنفی است، گفت: برخی از کسب و کار‌ها از جمله واحد‌های صنفی استفاده از کارتخوان‌ها را دیگر به صرفه نمی‌دانند و این بیم می‌رود که بخشنامه 4 تیر 1402 بانک مرکزی مبنی بر این که “تمامی دارندگان دستگاه‌های کارتخوان - به استثنای نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها - و درگاه‌های پرداخت اینترنتی، ملزم به پرداخت کارمزد از هر تراکنش شده‌اند”، باری دیگر مصرف‌کنندگان را مجبور به پرداخت پول کاغذی به واحد صنفی یا استفاده از راهکار‌های جایگزین کند.
وی تاکید کرد: این مهم، همچنین مانعی بر فرایند شفاف‌سازی تبادلات مالی است؛ موضوعی که چند سالی است از سوی دولت با جدیت دنبال می‌شود.
به گفته امیدوار، لازم است برای کارفرمایان و کارکنان واحد‌های صنفی- همچون بسیاری از کشورها- فضایی ایجاد شود که در مقابل پرداخت کارمزد تراکنش کارتخوان، شاهد شرایط بُرد- بُرد باشند. بخشی از این کارمزد‌ها برای ارائه تسهیلات یا کارت‌های اعتباری واحد‌های صنفی واریز شود تا واحد‌های صنفی احساس مزیت کنند و بدانند اگر پولی را به شبکه بانکی می‌پردازند در ازای آن خدمات متناسبی را نیز دریافت خواهند کرد.
وی تاکید کرد: این تصمیم‌گیری بدون مشورت اتاق اصناف ایران و خلاف قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار است. ما گلایه داریم که چرا در تصمیم‌گیری‌های مربوط به اصناف و بازار از نظر مشورتی ما استفاده نمی‌کنند تا بعد از اجرای طرح، دچار واهمه و نگرانی از پیامد‌های آن نباشیم؟
سخنگوی اتاق اصناف ایران تصریح کرد: با هم فکری می‌توان تصمیم‌گیری‌های بهتری کرد و آسیب‌های احتمالی هر طرح را با راهکار‌هایی جایگزین به حداقل رساند. متاسفانه بیشتر وقت اتاق اصناف ایران صرف رایزنی با تصمیم‌سازان در جهت اصلاح طرح‌هایی می‌شود که پیشتر بدون مشورت با منتخبان صنفی اجرایی شده است و صدمات جبران‌ناپذیری بر واحد‌های صنفی و اقتصاد کشور می‌زند. صدماتی که هیچ وقت جبران نمی‌شود و خسارت آن را خانوار‌های ایرانی به عنوان مصرف کننده و به عنوان شاغلان صنفی می‌بینند.
امیدوار با بیان اینکه با وجود دستورات رئیس جمهور نسبت به اعتماد به اتاق‌ها و اتحادیه‌های صنفی، اما در بدنه‌های کارشناسی دولت، اعتمادی به اصناف نمی‌شود، اظهار کرد: ما معتقدیم اگر قرار است خدمات ویژه الکترونیکی بر بستر جامعه اجرا شود ابتدا باید در آن حوزه فرهنگ سازی شود؛ ضمنا سرمایه گذاری دولت و بانک‌ها برای اصلاح زیرساخت‌ها و تقویت آن ضروری است.
به گفته وی شرکت‌های واسطه که کار‌های بانک‌ها را انجام می‌دهند پول کلانی از واحد‌های صنفی می‌گیرند و در مقابل خدماتی به سه میلیون واحد صنفی ارائه نمی‌کنند؛ بنابراین پرسش اینجا است که چرا باید واحد‌های صنفی این مبالغ هنگفت را بپردازند و آیا این همان مالیات مخفی نیست؟
امیدوار همچنین گفت: بانک‌ها نباید نگاه درآمدزایی به تراکنش کارتخوان‌ها داشته باشند چرا که این از جمله خدمات بانک‌ها است. در کشور‌های توسعه یافته و نیمه توسعه یافته، بانک‌ها برای اینکه بتوانند بستر رضایتمندی مشتری را افزایش دهند، خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهند. اما در کشور ما بانک‌ها نسبت به خدماتی که ارائه می‌کنند می‌خواهند نگاه درآمدزایی داشته باشند؛ طبیعی است که این اقدام عدم رضایت مشتری را در پی داشته باشد.
به گفته سخنگوی هیات رئیسه اتاق اصناف ایران بانک‌ها در حوزه‌های اشتغالزایی و کسب و کار وام مناسبی ارائه نمی‌دهند. سرمایه در گردش برای خرید‌های اقساطی واحد‌های صنفی هم تامین نمی‌شود و مجموعه بانک‌ها، چون هیچ خدمات ویژه‌ای به اصناف نمی‌دهند. از این رو است که می‌گوییم باید درصدی از این کارمزد‌ها به مجموعه اصناف، اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف به ویژه در حوزه بازرسی و نظارت که خروجی آن باز هم به نفع جامعه است برگردد.
وی ادامه داد: این ضرورت از آن رو است که تبصره 7 ماده 72 و یک در هزار مالیات برای اصناف به نحو شایسته‌ای اعمال نمی‌شود. این در حالی است که رئیس جمهوری در استان‌های مختلف از اعتماد به اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌ها صحبت می‌کنند. با تخصیص درصدی از درآمد‌های حاصل از کارمزد تراکنش‌های بانکی به امر بازرسی اصناف، بستر اجتماعی- اقتصادی رقابت سالم فراهم می‌شود که البته لازم است به اتاق اصناف ایران واریز تا در اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها بر اساس ضوابطی تقسیم شود تا دغدغه نهاد‌های حاکمیتی در خصوص بازرسی‌ها رفع شود.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1098959/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

محاسبه قیمت مسکن هنوز با دلار 40 هزار تومانی

شرایط ثبت‌نام خودروهای برقی اعلام شد

چرا مردم بیش از بیکاری از تورم متنفر هستند؟

محسن زنگنه: دولت باید پای خود را از صنعت خودرو بیرون بکشد

تاثیر مدل اقتصادی ماهاتیر محمد بر برنامه هفتم توسعه کشور

معاون وزیر نفت: تعداد کالاهای ممنوعه برای واردات به 250 قلم رسید

تازه‌ترین خبرها از قیمت دلار، سکه و بازار سهام

چرا واردات خودرو همچنان با مشکل روبرو است؟

دلار وارد کانال 56هزار تومان شد

هزینه اخذ استاندارد جهانی در صادارت به ارواسیا حذف شد

مقایسه قیمت دلار، تورم و استقراض از بانک ها در دولت روحانی و رئیسی از زبان نوبخت /کاهش مشارکت در انتخابات، جمهوریت نظام را تضعیف کرده است

واریز حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان کشوری

شهرداری پول اضافه از مردم گرفته است؟

توقف روند کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

پایان تیرماە 1٤03 آخرین زمان برای هزینە کرد اعتبارات عمرانی در کردستان

دریافت نات‌کوین رایگان در آبان‌تتر (فرصت محدود)

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر: صنف طلا دلال ندارد

مردمی‌سازی اقتصاد در مجموعه بنگاه‌های اقتصادی بوشهر انجام می‌شود

عملکرد موفق بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز

بازدید سرپرست بانک کشاورزی از بزرگترین کشتارگاه صنعتی طیور در خاورمیانه

زنگ خطر فدرال رزرو برای روند صعودی طلای جهانی

مشاوره ازدواج برای این افراد رایگان است

کاروان پیاده زائران سرخس در راه مشهد الرضا

رشد اقتصادی و بهره‌وری در طرح جامع شهری مورد توجه است

بانک مرکزی افزایش فرار سرمایه را تکذیب کرد

8 هزار خودروی وارداتی برقی آماده عرضه است/ امکان فروش خودروهای برقی خارج از سامانه وجود دارد

بازار ارز توافقی به زودی راه‌اندازی می‌شود

پوتین: خودروهای برقی چینی بهتر از آمریکایی است

سفارش ویژه آیت الله بهجت برای رفع تنگناهای اقتصادی

رئیس‌کل بانک مرکزی: بازار ارز توافقی به زودی راه‌اندازی می‌شود

شهدا الگوی مناسبی برای مردم جامعه هستند/ سالانه 800 هزار دیدار از خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان انجام می‌شود

فرودگاه سقز محور توسعه اقتصادی استان است

فرودگاه سقز محور توسعه اقتصادی کردستان است

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا: 8.7 میلیارد دلار ارز از ابتدای سال تامین شد

سخنگوی انجمن صنایع لبنی: طلب 1.5 همتی شرکت‌های لبنی بابت طرح "شیر مدارس"

نشست فرمانده مرکز بسیج بنیاد شهید کشور با خادمین شهدای کرماشاهی

تاثیرپذیری شاخصه های اقتصادی و فرهنگی در گرو پویایی صنعت کاغذ

وزارت اقتصاد: اقدامات مالیاتی در راستای عدالت است؛ نه فشار به مردم

بررسی آخرین وضعیت ساماندهی گلزار شهدای ستارخان تبریز

اجرای سه کیسون از پل خلیج فارس تا پایان سال 1403

تعاون روستایی نقش مردم تیران در رشد اقتصادی را فعال کند

انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه از مسیر آذربایجان و گرجستان

پدر شهیدان والامقام «حسن ملائکه زاده» آسمانی شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «حسن ملائکه‌زاده»

چالش‌های صنعت خودرو در دهه 90

جانباز گرانقدر 70 درصد «باقری» به همرزمان شهیدش پیوست

پدر شهیدان والامقام « ملائکه زاده» آسمانی شد

مصرف سوخت خودروهای ایرانی، 2 برابر میانگین جهانی است

کسب رتبه نخست پایش ملی محیط کسب و کار

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی